AUTUMN GAMES FOR YOUNG STUDENTS
Jesień już zagościła na moich zajęciach zarówno w przedszkolu , jak i w klasach pierwszych. Dziś chciałabym Wam przedstawić propozycje zabaw z wykorzystaniem darów jesieni. Dzieci uwielbiają rzeczy naturalne. Możemy je zaskoczyć i zaciekawić.
POMYSŁ PIERWSZY
AUTUMN BOX
Przed wakacjami bawiłam się z dziećmi pudełkiem sensorycznym z wykorzystaniem zwierzątek morskich. Pomyślałam, czemu nie ukryć skarby jesieni w pudełku wypełnionym kaszą jaglaną, która emituje piasek na zajęciach jesiennych? W pudełku znalazły się: kasztany, żołędzie, liście, jarzębina, szyszki, plastikowe grzyby, orzechy oraz małe jabłuszka . Zadaniem dzieci będzie odnaleźć rzecz, określić kolor i nazwać.
POMYSŁ DRUGI
AUTUMN CUPS
Tę zabawę zrobiłam na ostatnich zajęciach z grupą 3 latków w przedszkolu i dzieci były bardzo zaangażowane podczas zabawy. Nauczyciel przygotowuje 3-4 kubki. Najpierw pokazuje dzieciom co jest obok kubków. U mnie były to kasztany, liście, orzech, szyszka i jarzębina. Aby wprowadzić element zaskoczenia użyłam czarodziejskiej różdżki
Abracadabra Abra Dee! What is under cup look and speak! Udawałam, że czaruje. Poprosiłam dzieci, aby zamknęły oczy. W tym czasie, kiedy dzieci miały zamknięte oczy schowałam pod kubeczki dary jesieni. Oczywiście pomieszałam kubeczki. Zadaniem dzieci było odgadnąć co jest pod kubeczkiem. Zabawa prosta – polecam
POMYSŁ TRZECI
AUTUMN MATHS
Zabawę polecam od 5 roku życia. Jeżeli chcecie się bawić z młodszymi dziećmi do przygotujcie talerzyki z kropkami zamiast liczb. Zadaniem dzieci jest ułożyć na talerzyku tyle żołędzi lub kasztanów , jaka jest napisana cyfra lub narysowana liczba kropek na talerzyku.
POMYSŁ CZWARTY
AUTUMN FIGURES
Niedawno w grupach moich zerówek przerabiałam figury geometryczne. Pomyślałam, że fajnym pomysłem byłoby układanie z kasztanów, żołędzi lub liści poznanych figur geometrycznych. W tym celu podzieliłam moja 26 osobową grupę zerówkowiczów na 5 małych grup i każdej przydzieliłam zadanie, które polegało na ułożeniu poznanej figury.
POMYSŁ PIĄTY
AUTUMN LEAVES ARE FALLING DOWN
Do tej zabawy potrzebujemy po jednym liściu na każde dziecko. Ja swoje zalaminowałam, aby liście przetrwały cały okres jesieni.
Zabawa polega na tym, że nauczyciel wymienia części ciała, na które spadają liście np. Autumn leaves are falling on your head, on your arm, on your leg etc.
POMYSŁ SZÓSTY
FLASHCARDS AND LEAF
Do tej zabawy potrzebujemy dużego liścia, który zakryje częściowo naszą kartę obrazkową. Nauczyciel powoli odsłania kartę, a zadaniem dzieci jest odgadnąć , co jest na obrazku? Jeżeli nie macie dużego liścia możecie wykorzystać kilka mniejszych, wtedy karta leży na podłodze, na niej liście, które powoli dzieci odkrywają i zgadują co to jest?
POMYSŁ SIÓDMY
HOT CHESTNUTS
Nauczyciel włącza ulubiona piosenkę jesienną, dzieci siedzą w kółku i podają sobie kasztana (orzecha) z rąk do rąk. Na środku kółka są karty obrazkowe zakryte. Jak muzyka stop, dziecko, która akurat trzyma kasztana ma za zadanie odkryć wybraną kartę i ją nazwać. W klasach starszych można też odpowiedzieć na zadane pytanie.
POMYSŁ ÓSMY
NOUGHTS AND CROSSES
Tradycyjna gra w wersji jesiennej, w sam raz na zajęcia bez nudy, na powtórki, na przećwiczenie trudnych słów w klasach starszych.
Nauczyciel rozkłada na podłodze 9 kart obrazkowych. Dzieli grupę na dwie drużyny Pierwsza drużyna otrzymuje kasztany, druga żołędzie. Zadaniem dzieci jest nazywać obrazki. Jeżeli dziecko poprawnie nazwie flashcards może położyć kasztana lub żołędzia. Drużyna , która jako pierwsza ułoży 3 kasztany pionowo, poziomo lub na ukos wygrywa.
POMYSŁ DZIEWIĄTY
WHO TOOK THE ACORN FROM THE ACORN JAR?
Ulubiona rymowanka moich klas trzecich. Tym razem wykorzystam żołędzie zamiast ciasteczek.
POMYSŁ DZIESIĄTY
AUTUMN RESTAURANT
Inspiracją do tej zabawy był pomysł przestawiony przez Edytę Pikulską na konferencji Out of Box II
Przygotowujemy opaski zwierząt:
Ptak ( ptaki o nazwie krzyżodziób są smakoszami szyszek)
Dzik ( żołędzie)
Wiewiórka ( orzechy)
Lis (jarzębina)
Mysz ( słonecznik)
Jeleń (kasztany)
Zadaniem leśnych zwierząt jest poproszenie o ulubione smakołyki. Każde dziecko, które odgrywa rolę zwierzątka ma talerzyk.
Lisy będą prosić : Can I have some rowanberries, please?
Jelenie będą prosić: Can I have some chestnuts, please?
Podczas tej zabawy ćwiczymy zwroty: Can I have……? Here you are! Thank you!
POMYSŁ JEDENASTY
TOUCH AND TELL
To chyba jedna z najprostszych zabaw. Uruchamiamy zmysł dotyku. Dzieci maja zakryte oczy i na podstawie dotyku nazywają dary jesieni. Aby było ciekawiej proponuje użyć kasztana w skorupce z kolcami, orzecha półotwartego w łupince, żołędzia koniecznie z kapeluszem.
POMYSŁ DWUNASTY
POINTS
Możemy użyć kasztanów jako punkty za wykonane zadania podczas lekcji zamiast plusów. Na przykład za odrobiona prace domową 1 żołędź , za wykonanie ćwiczenia kolejny, za zgłaszanie się do odpowiedzi kolejny, za samodzielna pracę kolejny. Pod koniec lekcji sumujemy żołędzie i ten uczeń, który ma 5 żołędzi otrzymuje 5😊
Polecam od klasy 3 SP
POMYSŁ TRZYNASTY
LISTEN AND PUT IN ORDER
Nauczyciel dzieli grupę na kilka mniejszych. Dzieci mają przed sobą różne dary jesieni. Nauczyciel mówi po kolei co jest na pierwszym drugim, i kolejnym miejscu. Następnie dzieci patrząc się na układ kasztanów, żołędzi. orzechów,liści itp mają za zadanie odtworzyć na zasadzie co jest po czym ? Jest to oczywiście kolejna zabawa matematyczna. Polecam od zerówki.
Źródła
http://archiwum.wiz.pl/1998/98112400.asp
https://dzieciakiwdomu.pl/2013/10/kasztanowa-matematyka.html
Życzę Wam udanych jesiennych zabaw. A jakie są Wasze ulubione gry z wykorzystaniem darów jesieni?
Pozdrawiam,
Małgosia Wrzosek-Niedziółka