ICE BREAKERS FOR PRE SCHOOL STUDENTS & YOUNG LEARNERS

Wrzesień zbliża się małymi krokami. Po dłuższej przerwie w pracy w szkole nadszedł czas na usystematyzowanie swojej dotychczasowej wiedzy. Poniżej przedstawiam Wam  kilka sprawdzonych zabaw, które możecie wykorzystać zarówno w klasach młodszych , jak i w grupach przedszkolnych. Gry są bardzo uniwersalne i można za  ich pomocą nie tylko ćwiczyć zwroty powitalne, ale na późniejszym etapie inne wyrażenia.

 

PUPPET GAME- do tej zabawy potrzebujemy dwie pacynki na rękę. Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel  wita się z dziećmi i mówi , że na dzisiejszych zajęciach uczestniczyć będą  nowi uczniowie.  Nauczyciel wciela się w rolę pacynki nr 1: ‘Hello! My name is Happy Elephant.” W tym czasie pacynka tygrys  odpowiada:  „Nice to meet you!„ (Nauczyciel prezentuje na pacynkach przebieg całej rozmowy kilka razy , zmieniając ton głosu ). Następnie pacynka tygrys mówi : „Hello! My name is Crazy Tiger!”. Pacynka słoń odpowiada:
„ Nice to meet you”.

W kolejnym etapie zabawy nauczyciel podchodzi do dzieci i za pomocą pacynki mówi Hello My name is Happy Elephant   – zadaniem dziecka jest przybić piątkę/ pomachać pacynce i odpowiedzieć :  Nice to meet you! Nauczyciel zachęca, aby dziecko przedstawiło się pacynce My name  is………………

BALLS’ RACE – inspirację do tej zabawy poznałam na szkoleniu” Learn How to Teach” Kasi Niemiec W wersji oryginalnej dajemy dzieciom dwie piłki o różnych kolorach. Dzieci stoją w kole. Piłka czerwona krąży w prawo, piłka niebiesko w lewo (dzieci podają sobie piłki w kole w różnych kierunkach) . Włączamy muzykę ( ulubioną piosenkę). Jak muzyka stop to  dziecko, które ma piłkę czerwoną zadaje pytania : „What s your name?/How are you ?” Dziecko, które ma piłkę niebieską odpowiada „My name is Kasia/ I’m fine, thank you! „. Trochę zmodyfikowałam tą grę dodając w grupach starszych inne pytania i trzecia piłkę   What is your favourite animal?  (piłka czerwona) i teraz dziecko, które ma kolor czerwony  zadaje pytanie  i wybiera kolor piłki do udzielenia odpowiedzi. Dziecko, które ma piłkę w wybranym kolorze odpowiada. Dzieci koncentrują się na zabawię, bo nie wiedzą, które z dwóch będzie udzielać odpowiedzi  itp.

MAGIC BLANKET ( hit nawet w klasach starszych, ale super sprawdza się w przedszkolu) ? – do tej zabawy potrzebujemy koc/ małe prześcieradło. Dzieci siedzą w kole i podają sobie zabawkę i piłeczkę i mówią swoje imiona I’m Tobiasz, I’m Amelka……….. Następnie nauczyciel prosi, aby dzieci zamknęły oczy. Przykrywa kocem jednego ucznia i mówi : „ Open your eyes!” Who is missing? ? Dzieci muszą odgadnąć, kto kryje się pod kocem. Druga wersja zabawy. Dziewczynki staja w rzędzie z prawej strony nauczyciela, chłopcy z lewej

SPIDER’S WEB – to znana gra towarzyska, którą można przenieść na zajęcia z maluchami. Nauczyciel ma kłębek sznurka . Dzieci stoją w kole. Nauczyciel tłumaczy, ze nie wolno puszczać z rąk sznurka. Nauczyciel rzuca do jednego z dzieci sznurek i pyta się How are you? Dziecko łapie sznurek i odpowiada „I’m fine, thank you ! ” i przytrzymując sznurek rzuca do kolejnej osoby, która to samo powtarza. Gra toczy się, aż utworzy  się sieć z nitki. W klasach 2-3 możemy odwijać nitkę z powrotem zadając inne pytania, które akurat przerabiamy. ?

ZIP-ZAP GAME – Dzieci siedzą w kole na krzesłach. Nauczyciel stoi w środku koła. Nauczyciel podchodzi do jednego z uczniów i mówi Zip Dziecko wskazane mówi imię osoby po swojej prawej stronie np. Her name is Ania. Jak nauczyciel powie Zap, to uczeń mówi imię dziecka po swojej lewej stronie: Her name is Kasia. Jak nauczyciel powie Zip -Zap , to wszystkie dzieci wstają i zmieniają swoje miejsce w kole na krzesłach.

HELLO HELLO, HOW ARE YOU? Tą rymowankę nauczyła mnie moja siostra Kasia, która była na szkoleniu w Brighton

Hello, hello! How are you?

I’m good, I’m great, I’m wonderful!

Hello, hello! How are you?

I’m sad, I’m bad, I’m terrible!

Podczas mówienia pokazujemy

I’m good ( kciuk  na jednym ręku do góry)

I’m great ( dwa kciuki do góry)

I’m wonderful ( oba kciuki ruch góra, dół)

I’m sad ( jeden kciuk do dołu)

I’m  bad ( oba kciuki do dołu)

I’m terrible ( oba kciuki do dołu, ruch góra i dół)

 

HELLO GAME ( od klasy 2 SP) – dzieci siedzą w kole na krzesłach. Potrzebujemy krzesła oraz sportowy gwizdek. Nauczyciel stoi w środku koła. Wstaje i wita się z każdym z uczniów np. Hello! My name is……………… Jak przywita się z wszystkimi , wszyscy wstają i zaczynają się witać  z sobą,  powtarzając zwrot. W pewnym momencie nauczyciel używa gwizdka i to jest sygnał, aby z powrotem usiąść na krześle. Z tym, że brakuje już jednego krzesła (nauczyciel zabiera 1 lub 2 krzesła w zależności od ilości dzieci w klasie w trakcie , kiedy  uczniowie witają się z sobą). Dziecko, które nie ma gdzie usiąść musi zacząć się witać z kolegami w inny sposób np. Hi, I am Bartek! Nice to meet you. Hello! I am from Poland itp.  Gra się powtarza

Mr Crocodile ( hit)? – do tej zabawy potrzebujemy zabawki ( krokodyl chory ząbek) , którą można z łatwością kupić w Internecie. Dzieci siedzą w kółku. Nauczyciel wciela się w rolę Mr Crocodile. Podchodzi do uczniów i zadaje pytania np. What’s your name? How old are you? Where are you from? What do you like? Itp. W przedszkolu koncentrujemy się na jednym pytaniu, natomiast w SP utrudniamy dodając dodatkowe pytania. Zadaniem dzieci jest odpowiedzieć na pytania i wcisnąć ząbek krokodyla. W pewnym momencie paszcza krokodyla się zamyka i powoduje wielkie WOW. Osobę, którą Mr Crocodile chciał ugryź, staje się teraz krokodylem i zadaje pytania. Zabawa niezwykle angażuje dzieci. Polecam!

 

THROW A BALL- (grupy przedszkole) Zabawa ma ten sam przebieg jak popularna gra na weselu z rzucaniem welonu. Jedna osoba stoi tyłem do pozostałych i rzuca piłką . Nie odwraca się i musi zgadnąć, kto tą piłkę złapał: Is this Adam? Jeżeli odgadnie, to Adam wchodzi na miejsce rzucającego. Jeżeli nie to dzieci mówią No, this is Ania. Dzieci zmieniają się miejscami i powtarzamy czynność do odgadnięcia. W klasach starszych: His name is Adam, Her name is Ania

 

WHO IS TALKING? -Tą grę polecam, jak dzieci już się poznają i pamiętają swoje imiona. Nauczyciel wybiera 5 osób . Pozostałe dzieci stoją tyłem do tych wybranych 5. Nauczyciel dotyka swoją ręką ramienia jednego z wybranej 5 dzieci. Zadaniem tego ucznia jest powiedzieć coś po angielsku np. I like……………….., I don’t like…….. Dzieci muszą odgadnąć kto z tych 5 uczniów to powiedział. Aby było bardziej wesoło zachęcamy dzieci do zmiany swego głosu . Polecam od klasy 2 SP

 

ANIMAL FAMILIES (przedszkole)- Dzieci losują karteczki ze zwierzątkami . Na ustalony sygnał ich zadaniem jest wydawać dźwięk swojego zwierzątka np. woof, miaow,quack,oink itp.  Dzieci chodzą po sali i wydają odgłosy. Każde dziecko musi znaleźć swoją rodzinę. Osoba, która ostatnia znajdzie swoją grupę  musi  nazwać imiona wszystkich jej członków This is Ania, this is Tomek, this is Robert .

 

TWO LITTLE BIRDS SITTING IN THE TREE – nauczyciel wprowadza podstawowe zwroty powitalne za pomocą swoich palców u rąk. Jednym palcem jest Lucy, drugim palcem jest Lee. Na palcach można namalować oczka i buźki.

Najpierw nauczyciel mówi :

Two little birds sitting in the tree.

My name  is Lucy (zginasz placem prawej ręki),

 My name is Lee (Zginasz palcem drugiej ręki).

Hello Lucy! Hello Lee!

 Goodbye Lucy! (Schowaj dłoń za siebie)

Goodbye Lee ! (schowaj drugą dłoń za siebie)

Zachęcamy dzieci do mówienia całej rymowanki ( dzieci ćwiczą na swoich paluszkach)

 

Małgorzata Wrzosek-Niedziółka

Zapraszam Cię do polubienia mojej strony

Źródła:

„Games for children „ Gordon Lewis  with Günther Bedson wyd Oxford„500

Activities for the Primary Classroom” , Carol Read, wyd Macmillan