GRANDPARENTS’ DAY

GRANDPARENTS’ DAY
Kiedy sięgam pamięcią i wspominam moich dziadków i babcie to czuję zapach lasu, który pokazywał mi mój dziadek Antoni, smak pierogów mojej babci Reni. Mam przed oczami wspaniale owoce i warzywa, którymi częstował mnie na działce mój dziadek Franek i wspólne pielgrzymowanie z moją babcią Lodzią. Niestety moich bliskich już nie ma ze mną, ale wspomnienia zawsze pozostają w moim sercu. Dlatego, aby ten dzień zapadł nam głęboko w pamięci i aby nasi uczniowie jako dorośli zapamiętali radosne chwile spędzone wspólnie na zabawach językowych to zapraszam Was do zapoznania się z moimi propozycjami zabaw na Dzień Babci i Dziadka.
Propozycja pierwsza
Flashcards Game
Prezentujemy uczniom słownictwo : grandpa, grandma, mummy, daddy, grandson, grandchildren, grandparents, baby, granddaughter.
Po prezentacji słownictwa czas na naukę relacji w rodzinie.
Ponieważ dzieci maja trudności z nazwaniem relacji rodzinnych proponuję przygotować oprócz flashcards kolorowe wstążki. Układamy karty w następujący sposób: na samej górze dziadkowie, poniżej rodzice, na dole wnuczęta( dzieci) .Czerwoną wstążką połączymy relacje dziadków i rodziców, zieloną wstążką połączymy relacje wnuków i dziadków, niebieską wstążką połączymy relacje rodziców i dzieci. Staramy się nie tylko nazywać obrazki, ale i relacje wprowadzając słowa: parents, grandparents, grandchildren, grandson, granddaughter.

 

 

 

 

 

 

 

 

Karty obrazkowe możecie pobrać tutaj:

https://drive.google.com/drive/folders/1rb3OwjSLIOTFQvaQP8uqpmB84Od4hoey?usp=sharing

Propozycja druga
Family Web ( potrzebujemy kłębek nitki)
Dzieci stoją w kole. Nauczyciel trzyma włóczkę i rzuca do ucznia i mówi grandma- uczeń musi odpowiedzieć słowo przeciwne czyli grandpa. Uczeń trzymając końcówkę włóczki rzuca do kolejnego ucznia i mówi parents, a uczeń odpowiada grandparents. Dziecko, które złapało nić mówi np. mother, a kolejny uczeń father.
Jeżeli organizujecie warsztaty z udziałem dziadków i babć to ta zabawa super się sprawdzi. Oprócz ćwiczenia podstawowych wyrazów z zakresu rodzina możemy przećwiczyć zwroty What’s your name? How are you? How do you do? Itp. Seniorzy chętnie wezmą udział w takiej zabawie razem ze swoimi wnuczętami.
Propozycja Trzecia
Grandparents’ Day Memory
Dzielimy dzieci na grupy. Odkrywamy karty i nazywamy członków rodziny.

Karty możecie pobrać tutaj:

https://drive.google.com/drive/folders/1_LMExDyp-3PR2NT1GHaVg8q4qMxEPrNw?usp=sharing

Propozycja Czwarta
Grandparents’ Portraits
Fajnym pomysłem jest przygotowanie portretu babci i dziadka, który następnie możemy wykorzystać podczas warsztatów jako zadanie Guess Who is it? (Nauczyciel wywiesza portrety seniorów , którzy następnie muszą odnaleźć swoją podobiznę). Jeżeli nie organizujecie warsztatów to takie portrety możecie wykorzystać jako laurki dla babci i dziadka od wnucząt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Propozycja Piąta
Who is it?
Jeżeli macie lekcje tylko z samymi dziećmi to rozkładamy portrety seniorów na środku koła. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie drużyny i opisuje portret. She’s got glasses , She’s got grey hair,She’s got green eyes. Tym razem dzieci muszą odgadnąć kogo to babcia lub dziadek. Możemy opisać kolor oczu, włosów, ubranie i znaki szczególne np okulary, broda itp
Propozycja Szósta
Whose is this?
Dzielimy wszystkich na dwie drużyny: drużynę dzieci i drużynę seniorów. Ta zabawa sprawdzi się podczas warsztatów z seniorami. Zbieramy od 8 dzieci , 4 dziadków,4 babć kilka przedmiotów ( mogą to być zabawki, zegarek, okulary, etui, klucze, komórka itp.) Zadaniem uczestników zabawy jest odgadnąć czyje to jest? Z tym że,  zadaniem seniorów jest odgadnąć właścicieli zabawek , a zadaniem uczniów jest odgadnąć właścicieli rzeczy z drużyny seniorów. Who is better?
Propozycja Siódma
OLD THINGS- Matching Game.
Przygotowujemy karty obrazkowe, które dzieci muszą ułożyć w pary. Są to przedmioty z dawnych lat. Jeżeli macie warsztaty to dzieci robią to wspólnie z seniorami.
Tarka do prania- pralka, dyskietka-pendrive, grzałka-czajnik, mapa- nawigacja samochodowa, gramofon- odtwarzacz płyt CD, bania- wanna, prodiż- piekarnik, młynek do mielenia – młynek elektryczny, miotła- odkurzacz, notes- komórka itp.
Po ułożeniu obrazków poznajemy nazwy czynności, które można wykonywać za pomocą tych rzeczy np. tarka do prania- pralka ( do washing)itp.
Propozycja Ósma
Grandma, Grandpa Song
Chyba najładniejsza piosenka, jaką znam na ten dzień

 

Propozycja Dziewiąta

Ostatnia moja propozycja to utrwalenie słownictwa i wykorzystanie moich kart obrazkowych, które możecie pobrać tutaj:

https://drive.google.com/drive/folders/1PlNmj6AEGJpZTmzLwiCX1GH-I-y3Nxsl?usp=sharing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Będę wdzięczna za podzielenie się propozycjami ulubionych zabaw z dziadkami i babciami. Każda osoba, która napisze w komentarzu ulubiona zabawę na ten dzień otrzyma ode mnie świeżutki zestaw materiałów na Carnival Day
Stay Tuned
Creative Margaret