TOP CIRCLE GAMES
ZABAWY W KÓŁKU DLA MAŁYCH I DUŻYCH.
Zabawy w kółku często goszczą na moich zajęciach. Są urozmaiceniem zajęć w ławce lub na dywanie, integrują wszystkie dzieci, rozwijają ich spostrzegawczość, umuzykalniają oraz zaspakajają naturalną potrzebę ruchu. Są doskonałym narzędziem dyscyplinującym – kiedy mamy rozbrykaną grupę. W większości zabaw, dzięki powtarzaniu rymów – kształtujemy pamięć, rozwijamy umiejętności językowe. Niektóre zabawy będą Wam doskonale znane z lat przedszkolnych- co nie oznacza, że nie można bawić się w ten sposób ze starszymi uczniami. Z mojego doświadczenia wiem, że sprawdzają się do max 4 klasy SP.
Number 1
CUT A CAKE
Dzieci stoją w kole. Jedno dziecko stoi na zewnątrz koła i jest piekarzem.
Dzieci śpiewają:
Clap your hands together (klaszczemy w dłonie)
Make yourself a shake ( ruszamy naszymi rękoma i pupami)
Make a happy circle (łapiemy się za ręce)
Then cut a cake (dziecko piekarz przecina w wybranym miejscu złączone ręce dzieci).
W tym miejscu, gdzie było przecięcie – jedno dziecko biegnie w prawą stronę dookoła kółka, drugie w lewą stronę. Kto pierwszy wróci na miejsce- pozostaje w kółku, natomiast kto wróci jako druga osoba- zostaje piekarzem.
Number 2
DUCK DUCK GOOSE
Duck, Duck, Duck, Goose……
Bardzo prosta zabawa, która się sprawdzi z każdą grupa przedszkolną. Dzieci siedzą w kółku i zamykają oczy. Farmer chodzi dookoła swoich zwierzątek ( na zewnątrz koła) i dotyka ramienia dzieci mówić DUCK, DUCK, DUCK….. Kiedy nazwie osobę GOOSE- to dziecko musi wstać i dogonić farmera dookoła kółka ( jeżeli farmer ucieknie i zdąży zająć miejsce dotychczasowej gąski to wtedy gęś staje się farmerem i zabawa się powtarza.
Number 3
RAIN IS FALLING DOWN
Rain is falling down; rain is falling down
Peter Patter Peter Patter
Rain is falling down
Dzieci stoją w kole. Jedna osoba jest w środku koła. Dzieci wystawiają swoje dłonie do środka koła i śpiewają lub mówią rymowankę. Osoba w środku dotyka swoją dłonią po kolei dłoni dzieci w kółku. W momencie kiedy padnie słowo down (koniec rymowanki) – dziecko na które wypadło słowo „down” bierze rękę do tyłu, jeżeli kolejny raz na niego/nią wypadnie chowa obie ręce za siebie, jeżeli po raz trzeci to siada i wypada z gry.
NUMBER 4
DOGGIE, WHERE IS YOUR BONE ?
Doggy, Doggy, where’s your bone?
Somebody stole it from your home.
Guess who! Maybe you…
Maybe the monkeys from the zoo.
Wake up doggy, find your bone.
Dzieci siedzą w kole- na środku siedzi dziecko (musi mieć zakryte oczy). Do tej zabawy potrzebujemy małą kość (może to być kość zabawka ze sklepu zoologicznego, może to być narysowana i zalaminowana mała kość z papieru) Dzieci śpiewają rymowankę podają sobie kość z ręki do ręki. Jak skończą mówić- piesek ( dziecko w środku)- musi odgadnąć kto ma jego kość.
Staramy się wprowadzać zwrot: Have you got my bone? Yes I have, No I haven’t
NUMBER 5
A TICKET, A TASKET
A-tisket, a-tasket
A green and yellow basket
I send a letter to my mommy
On the way I dropped it…
Bardzo podobna zabawa do polskiej „ Mam chusteczkę malowaną……” Do tej zabawy potrzebujemy chusteczkę/apaszkę. Dzieci siedzą w kole, jedno dziecko ma chusteczkę i chodzi dookoła kółka, kiedy inne dzieci śpiewają rymowankę . Kiedy skończy się rymowanka- rzuca chusteczkę ( można rzucić na głowę, można rzucić za plecy) Osoba, która do tej pory była z chusteczką biegnie dookoła kola, a zadaniem osoby która jest nowym posiadaczem chustki jest dogonienie uciekającego ucznia. (Polecam nawet w klasach starszych)
NUMBER 6
APPLE,BANANA, ORANGE
Dzieci stoją w kółku i trzymają ręce na ramionach osoby stojącej przed nią/nim. Nauczyciel wymienia nazwy owoców:
Apple- skok do przodu
Banana- skok do tyłu
Orange- obrót
Możemy urozmaicić ta zabawę o nowe owoce i ruchy np.
Plum- kucamy
Grapes- skok w bok do środka koła
Możemy też ten rodzaj zabawy wykorzystać to słownictwa, które akurat przerabiamy np. zabawki, jedzenie, słówka jesienne itp.
Z młodszymi dziećmi wystarczy wersja podstawowa, ze starszymi nawet 5-6 komend
NUMBER 7
A Grizzly Bear
Grizzly bear, a grizzly bear is sleeping in a cave. (repeat)
Please be very quiet, very very quiet,
If you wake him, if you shake him, he gets very mad!
Angielska wersja Stary niedźwiedź mocno śpi
Dzieci chodzą na paluszkach w kółku, na środku śpi niedźwiedź. Jak dzieci skończą mówić lub śpiewać rymowankę- zadaniem niedźwiedzia jest złapać dziecko. Kiedy niedźwiedź obudzi się, dzieci muszą uciekać do wyznaczonego miejsca np. na dywan
Mam nadzieję, że wykorzystacie powyższe zabawy na swoich zajęciach. Jeżeli macie inne ulubione zabawy w kółku – podzielcie się ze mną😊
Źródło :
http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf
Super zabawy 👍